Clicky

2014: wat ziet mijn glazen bol voor social learning?

Het jaar is bij verschijnen van deze blogpost 21 dagen oud, dus we hebben nog 344 dagen te gaan. Welke trends kunnen we verwachten voor social learning? En welke technieken gaan daarvoor gebruikt worden?

1. Mobiel leren en werken

Mobiel leren is een breed begrip. Mobiel leren is meer dan een e-learning-module volgen vanaf je tablet, maar als je nog geen leerplatform hebt is het meer dan de moeite waard om daar rekening te houden: met tablets en smartphones is kennis steeds maar 1 klik van medewerkers verwijderd.
Belangrijk dus om je systemen zoals intranet, protocollen en digitale dossiers zodanig in te richten dat ze mobiel bruikbaar zijn. En misschien zijn er apps die het werk van medewerkers kunnen ondersteunen?

In de zorg zie je de trend dat niet alleen medewerkers er profijtelijk gebruik van maken, maar dat ook cliënten de voordelen ervaren. Je kunt dan denken aan apps waarmee je de waarde voor je stollingswaarde bepaalt en advies krijgt over de hoeveelheid antistollingsmedicatie. Patiënten zijn daardoor onafhankelijk van de Trombosedienst en kunnen werken, op vakantie gaan of gewoon thuisblijven als ze bijvoorbeeld heel slecht ter been zijn. In de app kan de patiënt ook van alles leren over bloedstollingswaardes, wat bijdraagt aan ‘therapietrouw’.

2. Seamless technology

Seamless technology (met dank aan Wilfred Rubens voor de mooie term) oftewel naadloze technologie is het voortschrijdende gebruiksgemak van technologie, waardoor je eigenlijk nog nauwelijks in de gaten hebt dat je technologie gebruikt.
Voor organisaties is het van belang steeds na te gaan of nieuwe technologie gebruikersvriendelijk en logisch is. En dat kun je testen: met echte mensen, dus niet alleen de medewerkers van de ICT, maar ook de medewerkers van de werkvloer, de manager, de uitzendkracht. Slechte technologie ontmoedigt mensen enorm en kost veel tijd en energie.

Ik denk dat vooral bedrijven als Apple en Google hard aan de weg timmeren als het gaat om seamless technology. Op middelbare scholen wordt inmiddels veel met iPads en andere tablets gewerkt. Met Google Docs werken leerlingen samen aan documenten, projecten en de docent kan daarbij makkelijk meekijken. Voor Frans moet mijn dochter regelmatig met een klasgenoot een dialoog voor de camera opnemen en mailen aan de docent. Reken maar dat mijn ambitieuze kind haar klasgenoot drilt op een goede Franse uitspraak!

3. Webinars

Met een webinar kun je een online presentatie houden via internet. Organisator en deelnemers zijn tegelijkertijd aanwezig waardoor interactie goed mogelijk is. Dit kan doordat de deelnemers ook mee kunnen praten, maar als er veel deelnemers zijn kun je interactiviteit bijvoorbeeld via polls en digitaal stemmen bereiken.
Webinars zijn multi-inzetbaar.Je kunt vergaderen, discussiëren, kennis delen, vragen stellen en beantwoorden, een nieuw product laten zien etc. Een webinar kan een aanvulling zijn op een online training, of ondersteunend zijn bij het verschijnen van een publicatie. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Eind vorig jaar heb ik het Nederlands Jeugdinstituut ondersteund bij hun wens om een webinar te organiseren over de richtlijn Ernstige Gedragsproblemen. Ze wilden op deze manier nagaan of deze manier van kennis verspreiden werkt voor hun doelgroep van jeugdzorgmedewerkers en welk kenniseffect dat oplevert. De opkomst was hoog en velen vonden het een goede manier om kennis te maken met een nieuwe richtlijn.

4. Social learning

Bij social learning wordt vaak een relatie gelegd met sociale netwerken zoals Twitter en Facebook. Maar social learning gaat in zijn algemeenheid over leren van anderen: van je collega, je kinderen, je buurvrouw. Het linkt daarmee ook direct aan informeel leren; het leren dat we elke dag doen, niet omdat het moet van onze baas of om een diploma te halen, maar omdat we zelf die noodzaak voelen.
Natuurlijk kun je ook via internet veel leren van anderen; denk bijvoorbeeld aan zoeken op #kiesjewoord via Twitter om je vakgebied bij te houden, het volgen van groepen op LinkedIn en zo updates ontvangen, of op YouTube zoeken naar een filmpje over hoe je iets aanpakt.

Op Twitter gebruik ik bijvoorbeeld zoeklijsten waarin alle berichten met de term e-learning voortdurend bijgewerkt worden. Van de week zag ik daarin nog een interessante online cursus aangeboden worden over het ontwikkelen van e-learning op basis van storytelling. En op LinkedIn voer ik ondermeer met Joitske Hulsebosch een discussie over social learning en lager opgeleiden op de groep LOSmakers op LinkedIn.

En… welke trends zie jij?

Welke trends zie jij op terrein van technologie en/of leren? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Geplaatst in: Blogs, Home
Hedwig Scholtjes Belle

Over de Auteur:

Ir. Hedwig Schlötjes-Belle ondersteunt organisaties in zorg en welzijn bij het opzetten en ontwikkelen van praktijkgerichte en betaalbare online leertrajecten. Kijk voor meer informatie op mijn auteurs website.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF