Clicky

5 tips voor een succesvolle webinar

E-learning bestaat in allerlei vormen en gradaties. Eén daarvan is de webinar. Net als bij een online module heb je bij het organiseren van een webinar het voordeel dat de deelnemers niet hoeven te reizen, en dat je toch met elkaar kennis kunt uitwisselen. In een webinar ‘ontmoet’ je elkaar online en kan de organisator bijvoorbeeld een presentatie geven en daarover met de deelnemers in gesprek gaan. Heel handig voor drukbezette professionals in zorg en welzijn.

Hieronder leg ik uit wat een webinar is en waar je op moet letten als je er zelf een wilt organiseren.

Wat is een webinar?

Een webinar is een online presentatie met beeld en geluid waarvoor je (grote) groepen deelnemers kunt uitnodigen. Deelnemers en organisatoren kunnen met elkaar praten, chatten, vragen stellen en polls beantwoorden.

Wat kun je met een webinar?

Een webinar kun je inzetten voor meerdere doeleinden:

  • Je kunt in een webinar je cursisten laten kennismaken met een bepaald onderwerp, zoals onlangs bij het Nederlands Jeugdinstituut. Daarin konden deelnemers kennismaken met de nieuwe   richtlijnen Ernstige gedragsproblemen, waarbij de presentatie werd verzorgd door twee van de opstellers van de richtlijnen. Dit kan heel goed met een groep tot wel 100 deelnemers.
  • Of je gaat juist met een onderwerp de diepte in. Als je bijvoorbeeld een online module hebt gemaakt, licht je in een webinar een aantal dingen mondeling toe en kunnen deelnemers vragen stellen.
  • Een webinar kun je ook prima gebruiken om een discussie te voeren om aan meningsvorming te doen. Zorg er om het overzicht niet te verliezen voor dat de groep dan niet te groot wordt.

Diverse aspecten: voorbereiding gevraagd

Als je een webinar organiseert heb je te maken met diverse, niet te onderschatten aspecten: techniek, communicatie en presentatie. Daarom is het ingewikkelder dan gewoon ‘een praatje houden’. Dat wil niet zeggen dat je dat niet moet doen, maar wel dat je van tevoren goed moet nadenken over hóe je dat gaat doen.

1. Verdeel de lasten

Omdat je met die verschillende aspecten te maken hebt, is het belangrijk om taken en verantwoordelijkheden goed te benoemen. Op deze manier is voor iedereen duidelijk wat hij/zij moet doen en kun je erop vertrouwen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. In het voortraject heb je al bepaald wat het doel is van je webinar, wie je gaat uitnodigen en welke techniek je gebruikt.

2. Verstuur je deelnemers een uitnodiging en… reminders

Dat klinkt heel logisch, maar is erg belangrijk. Zo weten deelnemers wat ze kunnen verwachten en ook niet onbelangrijk: door de reminders vergeten ze het minder snel. Het is goed om je te realiseren dat je een uitnodiging voor een webinar geen maanden vooraf hoeft te versturen. Eén tot twee weken van tevoren is echt vroeg genoeg.

3. No-show voorkomen

Deelnemen aan een webinar is betrekkelijk anoniem en (meestal) gratis. Maar daarmee is het erg makkelijk voor deelnemers om zich in te schrijven maar niet te komen opdagen: de no-shows. Maak het daarom aantrekkelijk voor mensen om live deel te nemen, door vooraf duidelijk te zijn over gelegenheid tot vragen stellen en mogelijke andere interactie. En misschien heb je een speciale bonus als mensen er live bij kunnen zijn, zoals een korting op een publicatie die deelnemers moeten aanschaffen bij de online cursus.

4. Kies voor betrouwbare techniek en oefen

Zoals gezegd bestaat een gedeelte van een webinar uit techniek. Mijn tip is: zorg voor betrouwbare techniek. Ik werk zelf met GotoWebinar en een andere veelgebruikte tool is Adobe Connect. Het is echt heel vervelend als je helemaal klaar zit om je webinar te houden en er zijn technische storingen of de deelnemers kunnen niet inloggen. En oefen ruim van te voren met die techniek.

5. Boei de deelnemers

Maak je webinar pakkend en trek je deelnemers mee in je verhaal. Dat kun je doen door de presentatie aantrekkelijk vorm te geven, bijvoorbeeld met leuk, voor zich sprekend beeldmateriaal (foto, illustratie of grafiek). Noteer je verhaal in steekwoorden, anders zijn de deelnemers meer bezig met lezen dan naar jou te luisteren.

Je kunt deelnemers ook meenemen in je presentatie door het voorleggen van herkenbare voorbeelden of casussen en door de deelnemers vragen te stellen. De techniek geeft je mogelijkheden om interactief te zijn, maak daar ook echt gebruik van. Stel vragen, laat mensen stemmen, maak polls, zet de microfoon open voor een deelnemer om iets te vragen, of iets toe te voegen. Je zult zien: hoer meer interactie, hoe groter de voldoening bij iedereen!

Ik ben heel erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met webinars en hoe jij ze inzet of zou willen inzetten. Ik zie je reactie graag hieronder.

Geplaatst in: Blogs, Home
Hedwig Scholtjes Belle

Over de Auteur:

Ir. Hedwig Schlötjes-Belle ondersteunt organisaties in zorg en welzijn bij het opzetten en ontwikkelen van praktijkgerichte en betaalbare online leertrajecten. Kijk voor meer informatie op mijn auteurs website.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF