Clicky

Door augustus 15, 2013 0 Reacties Lees meer →

De volgende revolutie? Die komt in de onderwijswereld

In de onderwijswereld is al een tijdje een revolutie aan de gang waar heel veel spannende termen mee gepaard gaan. Een greep uit de mogelijkheden: Het Nieuwe Leren, social learning, blended learning en leren 2.0.

Al die termen komen er op neer dat aan het individu tegenwoordig veel meer aandacht besteed kan worden door docenten, met behulp van digitale middelen. Of andersom: er zijn steeds meer mogelijkheden om je te ontwikkelen op een manier die bij je past. Dat ligt niet alleen technologie, dat is ook cultuur. Samengenomen ontstaat dan social learning.

Er wordt namelijk steeds vaker les gegeven op vernieuwende manieren: meer vraaggestuurd, projectgestuurd, probleemgestuurd, opdrachtgestuurd, ervaringgestuurd en competentiegericht. In tegenstelling tot het conventionele onderwijs gebeurt dit steeds minder klassikaal. Fysieke contactmomenten worden minder belangrijk en dus ook schaarser. In plaats daarvan staan leerlingen, cursisten of studenten via sociale netwerken – intern of extern – beter met elkaar in contact. Ouders zien hun kinderen nu al steeds meer werken op laptops en tablets, en is er geen reden om aan te nemen dat die ontwikkeling niet doorzet.

Colleges via livestream

Als we die lijn doortrekken, zien we dat op hogescholen en universiteiten ook meer en meer gewerkt wordt met digitale hulpmiddelen als een intranet en livestreams van colleges. Bovendien worden bestaande studies onder de loep genomen en wordt er gekeken naar nieuw op te richten studies die in deze economie zinvol zijn. Brede opleidingen die bij niets en niemand specifiek aansluiting vinden, bereiden studenten slechts voor op werkloosheid. Het is ook niet voor niets dat Amsterdam aast op een nieuwe universiteit. Een die veel beter aansluit bij individuele behoeften. Het zal niet verbazen dat kennis en techniek daarin de rode draad vormen.

Bijspijkeren van kennis en kunde

Bovengenoemde ontwikkelingen stellen niet alleen studenten, maar ook de werkende mens in staat om op eenvoudige wijze bij te leren. Dat gebeurt al veelvuldig in het licht van Het Nieuwe Werken. Kennis delen is kennis vermenigvuldigen is niet slechts een gezegde, het is de dagelijkse praktijk.

Omdat men zich tijdens het werkende leven wil blijven ontwikkelen wordt gekeken naar flexibele manieren om kennis en kunde bij te spijkeren. Er ontstaan hierdoor steeds meer non-traditionele mogelijkheden om te studeren, gericht op het individu. Door opleiders wordt hier al gretig op ingesprongen met als uitgangspunt dat tijd en locatiegebonden modules niet meer van ‘nu’ zijn.

Online versus rokershoekje

Aangemerkt moet worden dat de behoefte aan flexibiliteit groot is, zeker bij mensen met een fulltime baan. In de trein, ‘s ochtends tijdens een kop koffie aan de keukentafel of juist ‘s avonds als de kinderen naar bed zijn gebracht: met een tablet op schoot is zonder moeite een korte inleiding voor de komende cursus gelezen of een informatief filmpje bekeken. Op de smartphone is een testje van tien meerkeuzevragen zo gemaakt. En ook een vraag aan een docent of trainer is snel gesteld.

Maar daarvoor moeten het studiemateriaal en het netwerk wel ingericht zijn op een manier die het sociale aspect bevordert. Social learning betekent dat leerlingen, studenten of cursisten met en van elkaar kunnen leren – ook buiten het klaslokaal. Sterker nog, in een online omgeving zal ‘de lerende mens’ waarschijnlijk meer opsteken dan in het rokershoekje op het schoolplein van vroeger…

Geplaatst in: Blogs, Home

Over de Auteur:

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF