Clicky

De waarde van MOOC’s voor het bedrijfsleven

MOOC’s (Massive Open Online Courses) zijn en zullen de komende tijd zeker een hot item blijven binnen het opleiden en ontwikkelen van mensen, zeker binnen het Hoger Onderwijs. Maar de huidige beweging van MOOC’s richting organisaties en de integratie in hun learning-landscapes is zeker zo interessant. De vraag is: hoe kunnen MOOC’s het organisatieleren ondersteunen dan wel versterken? Aan de hand van een voorbeeld laat ik zien wat een MOOC bedrijven kan opleveren.

Persoonlijk kan ik me geen toekomst meer voorstellen zonder als opleidings- en onderwijskundigen goed te kijken naar de mogelijkheden van MOOC’s binnen het opleidingshuis van een organisatie. Het uiteindelijke resultaat zal mogelijk een totaal andere soort MOOC worden, misschien wel één die totaal de naam ‘MOOC’ niet waardig is. Maar om eerlijk te zijn, de originele MOOC’s (nu cMOOC genoemd) en de MOOC’s die steeds populairder worden (de xMOOC en tMOOC) zijn totaal verschillend.

In onderstaande presentatie ‘What can MOOCs mean for the corporate world?’ wordt door Bert de Coutere op een heldere manier uitgelegd wat MOOC’s voor een organisatie kunnen betekenen:

In de presentatie wordt ook ingegaan op wat organisaties kunnen leren van de ervaringen die opgedaan zijn bij de al aangeboden MOOC’s door universiteiten. Naar aanleiding van deze presentatie geef ik hieronder een (fictief) voorbeeld van een MOOC die ingezet kan worden binnen de autobranche en welke voordelen dit een organisatie oplevert.

MOOC’s in de autobranche

Een autofabrikant als Mercedes organiseert een MOOC over hun nieuwe A Klasse. Gedurende een paar weken is de hele wereld in staat om alles te leren over de nieuwe modellen van Mercedes, welke nieuwe technologieën worden toegepast, hoe je deze moet bedienen, hoe je onderhoud dient te plegen, wat voor motor erin zit, hoe ze tegemoet komen aan minder CO2-uitstoot, et cetera.

Goodwill

De autofabriek Mercedes zal met het aanbieden van deze MOOC aan de markt veel goodwill kweken. Ze bieden namelijk een free online course aan. De autofabrikant Mercedes kan zich in beginsel alleen op zijn eigen dealers en garagehouders richten, om deze in zeer korte periode up-to-date te krijgen met betrekking tot hun nieuwe modellen. Echter, de pers van de autobranche en de vele Mercedesfans zullen zich snel aansluiten in de MOOC. Je zult nog verbaasd staan wie zich allemaal aanmeldt voor een dergelijke MOOC.

Snel je doelgroep bereiken

Een productmanager van de Mercedes A klasse zou kunnen zeggen: “We zijn absoluut de beste in de wereld in een hele korte periode laten zien wat onze nieuwe modellen zijn, echter we zijn nog nooit in staat geweest om in een dergelijke korte tijd ook nog een cursus uit te rollen voor iedereen die meer wil weten over onze nieuwe modellen.”
De waarde van deze MOOC ligt vooral bij het grote bereik en de snelle time-to-market en werkt daarom kostenverlagend. Vele trainingsmanagers binnen de autobranche geven aan dat het nog niet zo eenvoudig is om de kennis van de nieuwe technologie in een korte tijd bij de dealers, garagehouders en eindgebruikers te krijgen. Maar MOOC’s zijn massive zoals het acroniem al doet vermoeden. Een cursus van een onderwerp naar keuze van een paar weken kan in een kort tijdsbestek de gehele wereld bedienen.

User data

Maar bedrijven halen meer profijt uit MOOC’s dan alleen in korte tijd verschillende doelgroepen te laten leren over nieuwe technologie. De autofabrikant Mercedes krijgt bij het aanbieden van de MOOC ook user data van de doelgroep terug. Met deze user data bedoelen we data van de deelnemers, zoals: voornaam, achternaam en e-mailadres. Hier kan de autofabrikant allerlei analyses op loslaten, bijvoorbeeld: wie is die doelgroep en wie zijn geïnteresseerd?
Doordat geïnteresseerden kunnen inschrijven met een e-mailadres (privé of zakelijk) kan de autofabrikant al snel achterhalen welke deelnemers van welke bedrijven geïnteresseerd zijn in deze MOOC. Dit levert uiteindelijk heel veel marktinformatie op. Ik weet zeker dat bedrijfsnamen verschijnen die niet eerder bekend waren of niet eerder op de netvlies van de autofabrikant stonden.

Beelden en meningen uit de markt

En even belangrijk is dat het twee kanten op kan werken binnen deze MOOC. De deelnemers kunnen namelijk ook inzichten geven in nieuwe (gewenste) technologie en Best Practices van de nieuwe technologie. Doordat de deelnemers onderling zaken delen als hun visie, kennis en ervaring krijg je als autofabrikant een schitterend beeld van wat hen bezighoudt.
Deze tegenwaarde zie ik als een ideale wijze om inzicht in klantbehoefte(n) te krijgen. De klant staat immers centraal. Het kan Mercedes helpen bij de development van nieuwe modellen. In een verder stadium kan zelfs co-creatie ontstaan. Voor de afdeling R&D vormen deze data een mooie bron ter verbetering van de positie in de markt. Hoe mooi is dit?

Recruitmentfunctie

In de MOOC van autofabrikant Mercedes worden voornamelijk door de deelnemers kennis, inzichten en ervaringen onderling gedeeld. De moderator (wij spreken van een Curator) achter de MOOC houdt overzicht over de verschillende bijdragen. Uit deze deelnemers zijn al snel experts, kritische denkers en fanatiekelingen te filteren. Een ideale wijze om toppers in de markt te spotten.

Geplaatst in: Blogs, Home
Francois Walgering

Over de Auteur:

François Walgering is mede-eigenaar van de MOOC Factory is expert op Massive Open Online Courses (MOOC’s), social learning, gamification en content curation. Tevens heeft hij zich gespecialiseerd op het creëren van Learning Landscapes en het verzamelen van (individuele) leerervaringen met Learning Record Stores (LRS’n), TinCan/xAPI. Hij is jarenlang werkzaam geweest binnen het Ministerie van Defensie als opleidingskundige en heeft gewerkt aan grote veranderprojecten rondom opleiden en ontwikkelen van medewerkers zoals het implementeren van Serious Gaming binnen verschillende opleidingscentra.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF