Clicky

Door januari 14, 2014 2 Reacties Lees meer →

E-learning: keep it stupid and simple (kiss)

In mijn werk krijg ik geregeld de vraag ‘Hoe maak ik een goede e-learning?’. Veel trainers, docenten, coaches, instructeurs zien de opkomst van video based learning en online leren en willen daarop anticiperen met een goede online training. Met mijn team doe ik sinds 2012 onderzoek naar diverse LMS-en, e-learning tools, online consumenten- en trainergedrag en produceren we e-learnings.

De praktijk leert dat trainers het best kunnen starten met de creatie van een online cursus door zichzelf de juiste vragen te stellen. Je maakt een goede start met een outline en een eerlijk antwoord op de volgende vragen.

Een handige checklist: is jouw materiaal geschikt voor een online cursus?

  1. Is het onderwerp praktisch toepasbaar? Kan het onderwerp online uitgelegd en overgebracht worden?
  2. Is het educatief over te brengen? Kan je het bijv. vergelijken met een zelfhulpboek, stappenplan of een How-to-do?
  3. Is jouw materiaal uniek en onderscheidend? Veel informatie is al gratis online te vinden. Niet erg, want ook het samenbrengen kan een meerwaarde zijn. Door bijv. alles bij elkaar in een complete cursus aan te bieden. Het is goed om voor jezelf en voor je publiek deze vraag te beantwoorden.
  4. Wie is je concurrentie en wat vragen en bieden zij? Doe je eigen research en denk na over jouw onderscheidend vermogen.
  5. Kan je het materiaal in een aantal hoofdstukken en/of lessen onderverdelen? Bied je concrete en afgebakende opdrachten? Heb je nog een mooie PDF als naslagwerk voor de cursist?
  6. Wie zou je doelgroep zijn? Vrouw/man, leeftijd, niveau? Probeer een ijkpersoon in gedachten te houden.
  7. Wat leert de cursist? Probeer het leerdoel onder woorden te brengen.
  8. Wees kritisch op jezelf: blijf je de grote lijnen volgen? Blijft het feitelijk juist wat je deelt en vertelt?

Mijn 10 tips om een goede e-learning te maken:

  1. Grijp de cursist. De cursist moet geboeid zijn. Houd de lessen kort om de aandacht vast te houden. Bijv. een filmpje van 3 á 4 minuten en wissel af met opdrachten.
  2.  Verken je doelgroep. Hoe meer je weet van hun doelen, intenties, motivatie, het niveau en de voorkennis, hoe beter het fundament van je cursus. En het uiteindelijke leerrendement.
  3. Bouw de cursus in duidelijke stappen op. Wat leert de cursist? Wat kan de cursist na het volgen van jouw cursus? Behandel één onderwerp per les. Sluit een serie lessen af met een toets of opdracht.
  4. Bouw de les op in duidelijke stappen. Bijvoorbeeld: begin de les met een teaser. Geef de benodigde theorie of informatie. Haal met een oefening voorkennis op: wat weet de cursist al van dit onderwerp? Laat de cursist oefenen door middel van opdrachten. Varieer in werkvormen. Sluit de les af: blik terug op wat er geleerd is. Kijk vooruit naar de volgende les.
  5. Plan succesmomenten. Bedenk opdrachten die aansluiten bij de leerstof en waarmee de cursist kleine successen haalt.
  6. Gebruik tekst, beeld, audio en video. Met behulp van programma’s als Ezvid, ScreenR of Camstudio leg je bijv. vast wat er op je beeldscherm gebeurt, eventueel met gesproken commentaar. Handig voor instructiefilms. En zoek passend beeld in je eigen archief of een stockbureau. Let op: is het auteursrecht van jou? Moet het beeld nog bewerkt worden?
  7. Werk met voorbeelden.
  8. Varieer in werkvormen en niveau. Stel kennisvragen, maar vraag ook naar inzicht en om toepassing.
  9. Kiss staat voor: keep it short and simple. Of zoals sommige mensen zeggen: keep it stupid and simple!
  10. Practise what you preach Straal uit dat je zelf deskundig bent op jouw vakgebied.

Dit soort tips en checklists maak ik voor mijn startup Ucourse. Zie mijn profiel voor meer informatie of volg Social Learning Revolution voor andere inzichten die ik uit mijn dagelijkse praktijk haal.

Mis jij iets in deze checklist en tips? Laat het me weten!

Geplaatst in: Blogs, Home
Marie-Louise Kok

Over de Auteur:

Marie-Louise Kok is bedenker en oprichter van de prille startup Ucourse, van mediabedrijf Sanoma. Ucourse.nl is een online marktplaats voor trainers en biedt E-learnings en videocursussen over tal van onderwerpen. Daarvoor werkte ze bij Libelle Academy, een brand extention van Libelle. Ze ontwikkelde samen met auteurs en redactie E-learnings en online workshops over zaken die vrouwen bezighouden. Sinds 2012 doet ze onderzoek naar diverse LMS-en, E-learning tools, online consumenten- en trainergedrag. Note: foto door Anja van Wijgerden.

2 Reacties

  1. Vera Kloppenburg zegt:

    Hallo Marie-Louise,

    Bedankt voor deze checklist en tips. Goed om eerst na te gaan of het materiaal geschikt is voor e-learning ipv ‘klakkeloos’ meegaan in de trend.

    Om dit goed toe te kunnen passen en overzicht te houden over leerdoelen/werkvormen etc lijkt mij een soort matrijs handig, zoals ook wordt gebruikt bij het maken van een toets. Bestaat zo’n ‘matrijs’ ook bij het ontwikkelen van e-learning?

    Dan kom je bij tip 3, een serie lessen afsluiten met een toets, ook makkelijker tot een goede toets met de juiste toetsvragen lijkt mij. De uitkomsten hiervan bieden de maker dan gelijk ook handvatten om te zien of de leerdoelen behaald zijn. Dit wordt vaak vergeten is mijn ervaring en moet eigenlijk van te voren beter ingebouwd worden met vormen van reflectie, evaluatie of toetsing.

    Groet,
    Vera Kloppenburg

  2. Hi Vera, dank voor je toevoeging en toelichting. Een matrijs is inderdaad handig. Wij gebruiken een excel format – die we zelf hebben gemaakt – als hulpmiddel om (bestaande) content gestructureerd om te vormen naar een E-learning format. Het helpt de auteur na te denken over lesdoel, tijdspanne, formulering en vorm (bijv. video of ebook of presentatie). Als je me een mailtje stuurt, kan ik deze aan je geven. Ik kan de excel hier op het blog niet uploaden :-). Het toetsen is inderdaad een belangrijk onderdeel van beklijven van theorie. Verder onderzoeken wij (met onze redactie) ook van te voren of het onderwerp en de content zich wel leent voor een E-learning. Is het zinvol? Of voegt het niets toe voor een lezer/cursist. Is bijv. de boekvorm al afdoende? Groeten van ML

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF