Clicky

Facebook als leerplatform en Twitter als kennisbron

Als het gaat over e-learning kom je ook regelmatig de term social learning tegen, ofwel van en met elkaar leren. Maar social learning wordt ook vaak gebruikt om leren via nieuwe sociale kanalen aan te duiden. Dus bijvoorbeeld via Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar wat kun je daar nu mee als organisatie of als trainer?

Twitterlessen: zoek de #

Ik ga ervan uit dat je weet wat Twitter is: een berichtje sturen van maximaal 140 tekens. Ultrakort dus. Kun je daar dan wat van leren? Jazeker! Het is vaak niet zo dat alle informatie in de tweet staat, maar dat er in de tweet verwezen kan worden naar een artikel of website. In een artikel of website past natuurlijk wel veel meer informatie.

Twitter is een vluchtig medium, maar wel ontzettend handig als je makkelijk op de hoogte wilt blijven rond een bepaald actueel onderwerp of om een persoon met veel kennis rond een bepaald thema te volgen.

Bepaalde personen volg ik omdat ik hun kennis of mening waardeer rond een topic, denk bijvoorbeeld aan David Anderson, een e-learning pro die mij inspireert. Hij tweet regelmatig nieuwe en oude artikelen. Soms kun je bijvoorbeeld net met een kwestie zitten waarover hij een artikel heeft geschreven. Heel handig.

En om een onderwerp te volgen hoef je alleen maar een of meer goede trefwoorden te kiezen en die te volgen via Twitter. Denk aan de veranderingen die in de zorg plaatsvinden rond de transitie van de AWBZ naar de WMO. Op twitter heb ik een timeline aangemaakt op het trefwoord #WMO2015. Zo volg ik makkelijk de laatste stand van zaken, zonder daarvoor allerlei kranten en tijdschriften uit te hoeven pluizen.

En als je bijvoorbeeld deelnemer bent aan een grootschalige bijeenkomst, dan kun je voor- en napret realiseren door een # te verbinden aan je bijeenkomst. Zodat je deelnemers makkelijk op de hoogte houdt, maar ook dat deelnemers vragen of opmerkingen kunnen tweeten. Op die manier creëer je een nieuwe vorm van interactiviteit en betrokkenheid die er eerder niet was. Ook voor kleinere bijeenkomsten kan dit een extra optie in je social learning toolbox zijn.

Facebook: uitwisseling (maar niet voor de bedrijfsgeheimen!)

Veel mensen vinden het plezierig om gedurende een training tips en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Facebook biedt een makkelijk online podium om ervaringen uit te wisselen. Je kunt voor trainingen een besloten groep aanmaken, waardoor de updates die je binnen de groep maakt alleen aan de groepsleden verschijnen. Sociale veiligheid blijft ten slotte ook belangrijk.

Zeker als cursisten elkaar weinig live zien, biedt een platform als Facebook de mogelijkheid aan cursisten om met elkaar in contact te blijven en elkaar te ondersteunen tijdens het leerproces. Bij een online cursus die ik volg, merk ik dat deelnemers elkaar zo prima feedback kunnen geven. Niet alleen is feedback geven leerzaam, maar ook is er zodoende meer ‘sociale druk’ om aan de slag te gaan met het geleerde!

Ook fijn is dat je makkelijk bestanden zoals word-documenten, foto’s en PDF’s kunt uploaden en delen. Natuurlijk heeft FB geen al te beste reputatie op gebied van privacy. Dus zet er niet de bedrijfsgeheimen neer! Maar voor stoom afblazen, tips delen, feedback geven en een succes vieren: daarvoor is Facebook uitermate geschikt, ook al omdat veel mensen er al op zitten en je gebruikmaakt van bestaande tools van deelnemers in plaats van weer iets nieuws.

LinkedIn: to link or not to link

LinkedIn ken je natuurlijk allemaal als ‘the place to be’ voor je online cv. Maar wist je dat LinkedIn ook groepen heeft? Er zijn open en besloten groepen over zeer uiteenlopende thema’s. Het loont zeker om eens na te gaan of er groepen zijn rond thema’s die jou als professional interesseren. Als je lid wordt van een groep, ontvang je de updates. Er zijn groepen met enorm veel dagelijkse updates en met een bescheidener aantal. Op LinkedIn kun je voor elke groep instellen hoe vaak je de updates wilt ontvangen.

Bij LinkedIn kun je ook een besloten groep aanmaken en deze inzetten tijdens een training. Ook voor LinkedIn geldt dat privacy een issue is. Ik vind zelf het gebruikersgemak van LinkedIn een stuk lager dan van FB, dus bekijk voor jouw doelgroep wat wijsheid daarin is. LinkedIn komt wel professioneler en zakelijker over dan Facebook.

Ook bij dit online middel kun je ervoor kiezen om mee te lezen wat anderen over een onderwerp schrijven, of juist om zelf een discussie aan te zwengelen.

Nog veel meer mogelijk…

En zo kun je natuurlijk ook YouTube, Instagram, Google+, Vine en Pinterest gebruiken voor, tijdens en na een training.

Ik ben benieuwd hoe jij social media inzet ten behoeve van leren. Laat het weten in de reacties!

Geplaatst in: Blogs, Home
Hedwig Scholtjes Belle

Over de Auteur:

Ir. Hedwig Schlötjes-Belle ondersteunt organisaties in zorg en welzijn bij het opzetten en ontwikkelen van praktijkgerichte en betaalbare online leertrajecten. Kijk voor meer informatie op mijn auteurs website.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF