Clicky

Flip de classroom stapje voor stapje

Ik denk dat ik niet de enige ben die bezig is met het integreren van social learning in bestaande leeromgevingen. In veel organisaties en bedrijven is er de roep om efficiëntie. Daarbij wordt ook gekeken naar alle dagen en dagdelen dat mensen niet op kantoor zijn en op trainingslocaties doorbrengen. De inzet van online leren, en de principes van de ‘flipped classroom’, worden dan omarmd.

Ik merk in mijn praktijk, maar ook bij collega’s die met hetzelfde bezig zijn, dat het maken van die slag echt heel ingewikkeld is.

Jurkje erin, jurkje eruit!

Bij mij thuis probeer ik de hoeveelheid spullen die erbij komen en kastruimte opeisen, te beperken. Ik doe dat al jaren met de slogan: ‘Jurkje erin, jurkje eruit’. Dan gaat het niet alleen over jurkjes maar ook over boormachines, glaswerk, schilderijen en ga zo maar door. Dus, heren, bouw die kreet gerust om in een mannelijke variant. Ook bij Sioo gebruiken we de slogan als het gaat om onze portfolio van open programma’s; die kan en mag nu eenmaal niet uitdijen, want uitdijen is verwateren.

Tweet Marguertihe Jurkje

Blended leren

Bij het herontwerp van traditionele programma’s naar blended programma’s is de kreet extra belangrijk. Een van de teams met wie ik werk, begreep het principe van de flipped classroom onmiddellijk. Twee leden van het team bedachten een aantal heel leuke, goede en soms zelf geniale opdrachten voorafgaand aan de bijeenkomsten uit het programma. Maar na mijn vraag welk onderdeel er nu uit die bijeenkomsten moest worden gehaald en wat we daar anders gingen doen, bleef het stil.

Geen probleem, want we zaten in een leerproces en stapje voor stapje werkten we verder.

Anders redeneren

In opleidingen voor medewerkers lijkt op het eerste gezicht dat de principes van de flipped classroom allang worden toegepast. Opleiders en docenten zullen zeggen: ‘Ja mijn bijeenkomsten zijn al gebaseerd op leeswerk en opgaven vooraf’. Dat is ook zo.

Dat is bij ons ook zo. Deelnemers lezen ook de opgegeven literatuur, maken de opdrachten, en ja natuurlijk niet allemaal alles of even goed. Wat er vervolgens in de bijeenkomst gebeurt is dat die gelezen theorie toch ook nog behandeld wordt. Dat laatste is nu net niet meer de bedoeling in de flipped classroom. Door de theorie naar voren te halen komt er in de bijeenkomst tijd vrij om op een ander, dieper niveau met de resultaten van het voorwerk aan de slag te gaan.

Dat roept de vraag op; is de flipped classroom eigenlijk niet veel meer een concept voor het basis of middelbaar onderwijs? Kunnen we het wel goed toepassen op het niveau van onze programma’s? Ik denk van wel. Het vraagt alleen om het maken van nieuwe redeneringen over wat waar aan de orde is.

Radicaal of met kleine stapjes?

In het transitieproces van traditioneel leren naar blended learning en het meer toepassen van de flipped classroom, is het belangrijk om bij de omvorming van bestaande programma’s kleine stapjes te zetten. Goed nadenken over vragen als: Wat zou er uit de les voorin in het proces kunnen komen?, Wat vragen we de deelnemers dan te doen? en Hoe kunnen we dan met de opbrengsten daarvan tijdens de bijeenkomst werken?

Op basis van de ervaringen daarmee kan er de volgende keer met weer een stukje geschoven worden. Net zover tot er misschien ook een deel van de inhoud helemaal online geworden is en überhaupt niet meer op de oude manier terug hoeft te komen tijdens de bijeenkomst.

Zo’n weg van stapje voor stapje is in de ogen van enkelen misschien traag, of niet vergaand genoeg, waardoor alles teveel bij het oude blijft. Maar stap voor stap levert in mijn ogen bij de omvorming van bestaande programma’s wel voordelen op: je kunt de kwaliteit van het programma makkelijker bewaken, je leert met en van elkaar en merkt vanzelf waar het optimum zit.

En wat dat vergaand betreft: als je met elkaar op avontuur gaat ben ik daar niet zo bang voor. Ik merk altijd dat als de beweging er eenmaal inzit, dat alle betrokken docenten er juist lol in hebben om het anders te gaan doen dan voorheen. Sterker nog, dat daagt hen vaak juist enorm uit in hun vakmanschap.

Overigens ben ik zeker niet tegen een radicale strategie, maar die bewaar ik liever voor andere situaties.

Mijn vraag

Ik ben benieuwd: welke strategie volgen of hebben jullie gevolgd bij het omvormen van bestaande ‘traditionele’ programma’s naar blended programma’s?

Geplaatst in: Blogs, Home
Marguerithe de Man

Over de Auteur:

Marguerithe de Man werkt bij Sioo als programmamanager: een schaap met 5 poten. Zij houdt zich bezig met de inhoud van programma’s (organisatie-, verander- en interventiekunde), met het ontwerp en de realisatie ervan en met het managen van de tijdelijke werksystemen die daarbij horen. Bovenal typeert zij zich als ontwerper, blijkt ook haar dit jaar verschenen boek ‘De ontwerpfactor, werkboek design thinking voor de veranderaar’. Marguerithe heeft zich de afgelopen tijd veel bezig gehouden met de mogelijkheden van social media bij leren en veranderen en met name die ervaring zal ze hier delen.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF