Clicky

Door maart 18, 2014 18 Reacties Lees meer →

Waarom is het 70-20-10-model nog weinig social?

Op het gebied van het leren zijn de afgelopen jaren verschillende theorieën ontwikkeld. In deze blog richt ik mij op een redelijk bekende theorie, namelijk het 70-20-10-model. Deze theorie geeft volgens mij een goede basis voor het fenomeen social learning en zou meer centraal gesteld moeten worden binnen organisaties als het gaat om leren met inzet van social media.

Het 70-20-10-model bestaat al sinds de jaren ‘60 en is ontstaan op basis van onderzoeken van Allen Tough naar het leren van volwassenen. Veel organisaties omarmen dit model de laatste jaren voor het leren van de medewerkers. Toch wordt in de praktijk nog weinig social media ingezet. Hoe kan dit?

Het 70-20-10-model gaat uit van de verdeling van een leer- en ontwikkelingsproces van een persoon:

  • 70%: door dagelijkse activiteiten, uitdagingen en praktijkervaring
  • 20%: met en door anderen via informeel coachen, benutten van persoonlijke netwerken en andere vormen van samenwerking
  • 10%: door volgen van gestructureerde cursussen en opleidingsprogramma’s

Het model is een goede basis om naar social learning te kijken, want met inzet van social media kun je het van elkaar leren goed ondersteunen, ook buiten de werkplek om. Door de toenemende beschikbaarheid van deze social media zou je verwachten dat dit dan ook vaker wordt gebruikt.  Toch valt het mij op dat er nog weinig het geval is.

Perceptie van leren

Heeft het misschien te maken met de perceptie van leren? Veel personen zijn in de veronderstelling dat zij voornamelijk leren door formeel leren, zoals het volgen van een training. Als je aan iemand vraagt of hij veel geleerd heeft, dan is het antwoord vaak dat dit niet het geval is, omdat hij of zij recentelijk geen formele training heeft gevolgd. Het leren van elkaar zien zij niet als echt leren.

Of vormt de techniek nog een obstakel? Want hoewel veel personen – zeker in Nederland – in het bezit zijn van een smartphone of tablet, worden deze nog weinig tot niet ingezet voor het leren in organisaties. Laat staan de social media apps die zij privé gebruiken.

Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het gebruik van dergelijke devices vaak niet worden toegestaan op de werkplek..

Van elkaar leren buiten fysieke omgeving

Nu is het mijns inziens ook niet per definitie nodig om een eigen device op de werkplek te hebben om te leren. Dat leren zou ook buiten de fysieke werkomgeving kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld in de kantine, of zelfs thuis of onderweg. Het gaat erom dat mobile devices en social media van een fysieke ruimte een veel grotere, virtuele ruimte, gemaakt wordt waarin interactie en dus ook feedback in enge zin en leren in ruime zin, plaatsvindt.

Het is in ieder geval nog niet gebruikelijk om social media in te zetten voor het leren voor het werk. Dit terwijl de meeste personen deze middelen privé al wel veel gebruiken voor contact met anderen, zoals via whatsapp, Facebook, chat of mail. En zelfs voor het werk worden de social media, zoals whatsapp al gebruikt om personen te vragen wie er kan komen werken.

Kleine stap, hoge drempel

Het lijkt mij dan ook slechts een kleine stap om de devices in te zetten voor het leren voor werk. Maar op een of andere manier gebeurt dit nog nauwelijks. Iets weerhoudt het gebruik voor dit soort doeleinden.

Misschien omdat de meeste personen nog teveel uitgaan van het feit dat leren voor werk alleen onder de baas z’n tijd moet gebeuren? Ontbreekt het aan een vergoeding voor het leren voor het werk? Ligt het er wellicht aan dat iemand zijn eigen toestel niet wil gebruiken voor het werk? Of komt het doordat medewerkers vooral werken voor het geld en buiten het werk om er verder niet zoveel mee hebben?

Geplaatst in: Blogs, Home
Frank de Wit

Over de Auteur:

Als zelfstandig adviseur ondersteunt Frank de Wit organisaties bij de inzet van digitale middelen voor leren en communiceren. Hij heeft jarenlange ervaring opgedaan als opleidingsadviseur bij een grote internationaal opererende winkelorganisatie. Frank is vooral gespecialiseerd op het gebied van digitale middelen, zoals e-learning, LMS en social media om de kennis en vaardigheden van medewerkers te verbeteren. De ontwikkeling en implementatie van introductie- en inwerkprogramma’s voor nieuwe medewerkers ziet hij als absolute uitdaging.

18 Reacties

  1. Judith Delien zegt:

    Beste Frank,

    Mooi artikel! Nieuw inzicht. Ga ik beslist gebruiken. Dank je wel voor het delen.

    Mvg. Judith

    • Frank de Wit zegt:

      Geen dank Judith, als je nog ervaringen hebt met inzetten van social media in organisaties, deel deze dan. Volgens mij zijn veel personen geïnteresseerd in dit onderwerp en zijn er ook nog veel zoekende.

  2. Arnout Vree zegt:

    Bedankt voor deze blog. Ik zie een aantal antwoorden op de gestelde vraag, maar mis er ook nog een paar. Namelijk de rol van de docent/trainer en de kwaliteit van de gehanteerde didactiek met onderliggende digitaal didactische werkvormen. Hoe zien jullie dat?

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Arnout, wat mij betreft is de rol van een docent/trainer, of iemand anders die e.e.a. coördineert, zeer belangrijk voor het slagen van de inzet van digitale tools in een leerproces. Bij het sociale leren zal dit volgens mij meer een facilitator moeten zijn, omdat het basisidee van social learning is dat men leert van elkaar, op een informelere (lees: niet georganiseerde) manier. Bij inzet van social media (en ook andere digitale tools) bij formele leerprocessen kunnen/moeten de docenten/trainers/begeleiders volgens mij hier een zeer actieve rol spelen om de tools te laten gebruiken. Maar dan moeten zijzelf wel achter het gebruik staan. En de ‘old school’ docenten/trainers/begeleiders die zie ik dit niet snel doen. Kwestie van tijd volgens mij, want de nieuwe generatie is volgens mij al zelf volledig into social media gebruik.

  3. Hallo Frank,

    Mooi artikel en ik ben zeker ook voorstander van deze methode. Je artikel zet mij wel aan het denken. En roept vragen op. Want hoe weet je dat dit nog maar weinig social ingezet wordt? Ik zie een toename van mensen op LinkedIn en twitter die mooie artikelen met ons delen. Immers hoe was ik anders bij dit blog uitgekomen. En door dit delen met elkaar leren we toch heel veel. Het is misschien niet de setting die je verwacht, maar we moeten het leren van elkaar echt heel breed trekken in deze methode denk ik. Volgens mij is het tijd voor een mooi onderzoek hierna.

    Dank voor het delen. Het heeft mij al weer veel gebracht!

    Fijne dag verder,
    Marion

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Marion,

      Leuk om je reactie te lezen. En wat mij betreft is dit precies ook een voorbeeld van het leren van elkaar, op een social manier. Ik ben ook wel geïnteresseerd in hoeverre social media al ingeburgerd is bij het leren in organisaties. Ik geloof zeker dat bij professionele kenniswerkers dit aantal vrij hoog is. Maar in mijn artikel vraag ik mij af hoe het zit met de andere medewerkers, zoals de personen die in winkels of in distributiecentra werken. Uit mijn eigen werkervaring (grote supermarktorganisatie) weet ik dat het inzetten van social media voor leren nog niet veel gedaan wordt. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar ervaring bij anderen. Hoop hiervan zelf ook te leren.

  4. Bob Roos zegt:

    Hallo Frank,

    Er is een duidelijke relatie tussen gebruik van sociale media en leeftijd (CBS | Bevolkingstrends oktober 2013). Jongeren maken veel meer gebruik van sociale media dan ouderen. Tegelijkertijd is de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse beroepsbevolking vorig jaar opnieuw toegenomen. De gemiddelde werkende in Nederland is 41,7 jaar. Vorig jaar waren er voor het eerst meer vijftigers dan dertigers op de arbeidsmarkt. Het lijkt voor de hand te liggen dat hier in ieder geval één van de oorzaken ligt.

    Met grote groet,
    Bob Roos

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Bob,

      Ik vraag mij af of het puur aan de leeftijd ligt. Zeker is wel dat jongeren veel gebruik maken van social media en andere digitale tools, maar het inzetten van deze tools voor leren in organisaties is volgens mij dus nog niet heel hoog. En dat heeft niet direct met de leeftijd van de individuen te maken, maar misschien meer met beleid van organisaties in dit kader. En misschien wordt er al wel veel gebruik gemaakt van social media om van elkaar te leren, maar is dit minder zichtbaar. De crux van social learning is dat het vooral gaat om informeel leren van elkaar. En daar kun je volgens mij niet echt grip op krijgen, want als je e.e.a. gaat organiseren is het feitelijk alweer formeel leren.

  5. Fransien Roovers zegt:

    Frank,
    wat een mooi stuk. De vraag die mij in dit verband bezighoudt is: hoe stimuleer je nu dat mensen gaan leren. Of zou dat niet te sturen zijn?
    Groet,
    Fransien Roovers

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Fransien,

      Ik geloof dat vrijwel iedereen die in een organisatie werkt op de een of andere manier wil leren (intrinsiek gemotiveerd). Natuurlijk zijn er personen die puur werken voor het geld of de gezelligheid, maar ook zij leren vanuit de praktijk, al is het maar omdat zij hiertoe aangezet worden door leidinggevenden en collega’s.

      Je kunt volgens mij zeker het leren sturen. Simpelste manier is om bepaalde zaken verplicht te stellen (denk aan compliance achtige of veiligheidstrainingen), maar dan praat je over het formele leren. Bij het informele leren denk ik meer aan het faciliteren/coördineren en stimuleren om van elkaar te leren, bijvoorbeeld door ervaren collega’s nieuwe collega’s te laten begeleiden om in te werken. Maar ook door bepaalde personen als ‘Meester’ op een bepaald gebied een actieve rol te geven in kennisoverdracht naar de collega’s.

      Dan is er ook nog de mogelijkheid om door middel van incentives (beloning) te sturen, denk dan aan het winnen van goederen of reisjes voor personen die heel goed hebben gepresteerd.

      Ik sta open voor andere ideeën en suggesties.

  6. Marita zegt:

    Hi Frank,

    Interessant artikel, op dit moment is 70-20-10 helemaal ‘hot’! Toevallig vorige week enigszins ingelezen op het onderwerp, dit sluit hier mooi op aan! Dankjewel!

    Groetjes, Marita

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Marita,

      Gezien het aantal reacties op mijn artikel denk ik ook dat het onderwerp ‘hot’ is en dat veel personen zoekende zijn hoe ze ‘grip’ krijgen op het 70-20-10 principe van het leren. Bij veel opleidingskundigen uit mijn omgeving merk ik dat dit ook een andere manier van kijken naar het leren is. In plaats van het ontwerpen van formele leerprogramma’s moet je veel meer het leren faciliteren en dan vooral het ‘laten’ gebeuren.

  7. Arnout Vree zegt:

    @Marion en @Bob,

    Gaat social learning over het aantal keren dat artikelen gedeeld worden via LinkedIN of Twitter, of gaat social learning over samenwerkend leren zoals je dit met Moodle zo goed kan faciliteren?

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Arnout,

      Goede vraag, want zelf vraag ik mij ook wel af wat we met zijn allen verstaan onder social learning. Het lijkt zo’n fenomeen waar iedereen het over heeft, maar niet echt precies weet wat het is. ‘We moeten ook meer aan social learning doen’, denken veel mensen (managers meestal), zonder te weten wat ze ermee bedoelen. Het komt mij over als het managen vanuit boeken en tijdschriften die je tijdens je reis hebt gelezen.

      Maar dit is mijn beeld natuurlijk en ik sta open voor andere ideeën.

      • Social Learning heeft op zichzelf niets met social media te maken. Het betekent gewoon leren van anderen. Dat kan op verschillende manieren: door coaching/mentoring (de 20 van 70:20:10) door samenwerking (de 70 van 70:20:10) of door anderen te observeren (een cursus bijwonen een boek lezen).

  8. Het is de vraag of het weinig of veel al wordt gebruikt. Ik heb het idee dat participeren in LinkedIn groepen en op Twitter vanuit je professionele rol al gebruikelijk is. De vraag is of mensen zo bewust/strategisch er mee omgaan.

    • Frank de Wit zegt:

      Hi Joitske, helemaal eens dat professionals waarschijnlijk het al wel veel gebruiken. En ik denk dat best wel wat personen er bewust mee bezig zijn. Ik geef toe: toen ik gevraagd werd om blogbijdragen aan de site te gaan leveren, was dit voor mij ook een kans om mijzelf te ontwikkelen en met andere professionals van gedachten te wisselen. Ik vind het leuk om aan de reacties te zien dat mijn blog in dit kader aanslaat. Zelf leer ik in ieder geval ervan.
      Waar ik zelf vooral nog geïnteresseerd in ben, getuige mijn blog, is de grotere groep van medewerkers die we niet als kenniswerker beschouwen en hoe daar het leren met behulp van social learning gebeurt.

  9. Annebel zegt:

    Goedemorgen,

    Ik doen een onderzoek naar 70-20-10 voor mijn studie opleidingskunde.
    Ik kwam jullie artikel tegen. Welke ik er begrijpelijk vond. Maar voor mijn school ben ik opzoek naar boeken en de echte bron. Kunt u mij vertellen welke bronnen u heeft ingezet om dit artikel te maken?

    Alvast bedankt!
    Annebel

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF