Clicky

Ideale social learning tool: weinig muisklikken en Nederlands

De meeste MOOC’s worden aangeboden op speciaal daarvoor ontwikkelde platforms, denk aan Coursera, Udacticy, EdX etc. Een MOOC laten hosten door zo’n platform brengt echter kosten met zich mee en elk platform heeft beperkingen.

Toen wij onze Sioo MOOC organiseerden, was een van de nevendoelen van de MOOC het benutten en verder ontdekken van de mogelijkheden van ons leer- en interactieplatform (we noemen dat Webgroups). Daarom was, van meet af aan, het uitgangspunt dat we onze MOOC met Webgroups zouden doen. Wel hebben we zo goed mogelijk geanticipeerd op ons beoogde effect en de mogelijkheden van Webgroups. Toch blijkt Webgroups in deze opzet niet ideaal voor een MOOC, dat blijkt wel uit de reacties. Logisch want het is er ook niet op ontworpen.

Muisklikken

Uit de evaluaties die we hielden met zowel de deelnemers als de facilitators blijkt wel wat belangrijke criteria zijn voor een platform dat social learning ondersteunt. Twee criteria springen er echt uit: het aantal muisklikken dat nodig is om ergens te komen, iets te openen, en het gemak waarmee je iets kunt vinden. Waar is nu dat gesprek gebleven waar je gister nog een bijdrage aan leverde?? Navigatie dus!

Social learning voor deelnemers

Vanuit het perspectief van deelnemers wordt bijdragen en leren makkelijker als:

  • Je snel kunt zien wat er allemaal speelt en alles snel kunt vinden
  • De omgeving er aantrekkelijk uitziet en intuïtief werkt
  • Het ook op kleine mobiele apparaten goed werkt zonder scrollen
  • En best opmerkelijk; de interface in het Nederlands is

Social learning voor facilitators

Vanuit het perspectief van de facilitators wordt bijdragen en leren makkelijker als:

  • De mogelijkheden tot interactie optimaal zijn. Liever minder mogelijkheden maar wel met een duidelijke eigen signatuur
  • Je de notificatiefaciliteit op je wensen kunt instellen, dus op dat wat je wilt volgen
  • Het duidelijk is wie in welke ‘status’ actief is, deelnemers, begeleiders, experts, beheerders etc
  • Als je makkelijk kunt volgen waar deelnemers in hun leerproces zijn: wat hebben ze gedaan, waar hebben ze aan bijgedragen

Vragen stellen

Als organisator van leerarrangementen waarin gewerkt wordt met een platform sta ik altijd voor een paar keuzen:
Hoe richt ik deze keer het scherm in? welke logica moet deze keer op de voorgrond? Moet de agenda het best zichtbaar zijn of de lijst met deelnemers? Wie krijgt welke rechten, en wat betekent dat voor de participatie? Welke functionaliteiten zet ik aan en welke uit? Ga ik aandacht besteden aan hoe je ‘de knoppen moet bedienen’ of denk ik ‘ga je gang en als er iets fout gaat herstellen we dat wel. Probeer maar eerst zelf en als je vragen hebt meld je dan maar.’

Ik ben hier de afgelopen jaren al experimenterend wijzer in geworden, maar ik vraag me af of er ook ooit eens een handig artikel oid over verschenen is.

Vraag aan jou

Weet jij een mooi artikel? Of wil jij jouw redeneringen in het maken van keuzes eens delen?

Geplaatst in: Blogs, Home
Marguerithe de Man

Over de Auteur:

Marguerithe de Man werkt bij Sioo als programmamanager: een schaap met 5 poten. Zij houdt zich bezig met de inhoud van programma’s (organisatie-, verander- en interventiekunde), met het ontwerp en de realisatie ervan en met het managen van de tijdelijke werksystemen die daarbij horen. Bovenal typeert zij zich als ontwerper, blijkt ook haar dit jaar verschenen boek ‘De ontwerpfactor, werkboek design thinking voor de veranderaar’. Marguerithe heeft zich de afgelopen tijd veel bezig gehouden met de mogelijkheden van social media bij leren en veranderen en met name die ervaring zal ze hier delen.

2 Reacties

  1. Arnout Vree zegt:

    Waarom niet met Moodle? Dat is bij uitstek een tool voor social learning omdat het is ontwikkeld vanuit de leerfilosofie van het sociaal constructisvisme.

  2. marguerithe zegt:

    Hallo Arnout. Wij deden het bewust niet met Moodle, omdat we verder wilden experimenteren en de ‘grenzen’ van webgroups opzoeken. Moodle is een van de mogelijke platforms, een waar wij destijds bewust niet voor gekozen hebben. Maar ook daar heb je elke keer te maken met het maken van keuzes ten aanzien van de inrichting. Hoe doe jij dat?

    groet marguerithe

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF