Clicky

MOOC Innoveren van leren: op naar 2020

MOOC ‘Innoveren van leren: op naar 2020’ start op 2 november 2015

Wat is Innoveren van leren?

In de snel veranderende wereld is het leren van nieuwe vaardigheden van cruciaal belang. Technologische ontwikkelingen hebben invloed op alle aspecten van ons leven – dus ook op leren. Voor leerprofessionals is het belangrijk de nieuwe (technologische) mogelijkheden te kennen en toe te passen in hun eigen vakgebied: dat vraagt om het innoveren van leren. Maar innovatie gaat niet vanzelf. Een goed idee en een flinke dosis enthousiasme vormen een goed begin maar zijn niet voldoende om een innovatie succesvol te laten zijn. Ook andere, sociale processen hebben gerichte aandacht nodig. Het succesvol vormgeven van innovatie – en dus ook van innovatie van leren – kan een stevige uitdaging zijn. Daarom is het delen van ervaringen en leren van anderen een belangrijke bron om zelf succesvol te zijn.


 
LOGIN HIER
 
REGISTREER HIER

In de MOOC ‘Innoveren van leren: op naar 2020’ verkennen we uitgangspunten, kenmerken, voorbeelden en (on)mogelijkheden van innovatie van leren. We doen dat in hoge mate via Social Learning, door juist vragen en ervaringen met elkaar te delen.

Wat heeft Innoveren van leren: op naar 2020 mij te bieden?

Veel leerprofessionals ervaren het als een uitdaging om innovaties binnen leren een goede plek te geven binnen hun eigen werk context. Voor professionals is innovatie daarnaast, bewust of nog onbewust, een belangrijke manier om de eigen organisaties of onderwijsinstelling voor op te lopen binnen hun branche. In deze MOOC onderzoeken we diverse aspecten en mogelijkheden van innovatie van leren en hoe die een bijdrage kunnen leveren aan het optimaliseren van leren op het werk of op school.

Hoe gaan we werken?

De MOOC heeft een doorlooptijd van 4 weken. Elke week bieden we een aantal bronnen (blog, video, artikelen etc.) aan, aangevuld met een aantal discussievragen. Over die discussievragen kun je via het platform met elkaar in gesprek, ideeën en ervaringen uitwisselen, ‘tips & tricks’ met elkaar delen. Wil je je enkel laven aan de bronnen en meelezen in de discussie? Ook dat is prima. Heb je aanvullingen in de vorm van nieuwe bronnen? Graag! Op die manier maken we van deze MOOC een echte ‘Social Learning exploration’. De tijdsinvestering per week bedraagt, afhankelijk van je enthousiasme, minimaal 2 uur.

De thema’s per week

  1. Kenmerken en manieren van innoveren (van leren)
  2. Innovaties in ‘content creation’ & ‘content curation’
  3. Nieuwe technologieën en innovaties om leerprocessen te optimaliseren
  4. Hoe kan ik MOOCs & SPOCs inzetten en innovatie op leren na 2020

MOOC Facilitators

De opzet van deze MOOC is gebaseerd op de internationale (Engelstalige) MOOC Innovating Your Training Business with Technology gemodereerd door Sam Burrough en Martin Couzins. Wij hebben deze voor een flink deel aangepast aan de Nederlandse situatie

Ger Driesen

Ger Driesen

François Walgering

Deze Nederlandse versie is ontworpen en wordt gefaciliteerd door Ger Driesen van Challenge Leadership Development Academy en François Walgering van MOOCFactory. Ger Driesen houdt zich bezig met het ontwerp en de uitvoering van Talent Development en Leadership Development programma’s voor diverse organisaties en adviseert organisaties op het gebied van L&D-beleid . François Walgering houdt zich bezig als Learning Innovator met het adviseren van organisaties en onderwijsinstellingen op het gebied van innovatief leren zoals Learning Landscapes, Learning Record Stores (LRS), MOOCs, SPOCs, Content Curation en Gamification. Zij zijn beiden afkomstig uit het bedrijfsleven en beschikken over een groot internationaal netwerk in het L&D wereld.

Over het platform

We zullen via de nieuwste versie van Curatr gaan werken, wat betekent dat je als een van de eersten een aantal nieuwe functionaliteiten mag uitproberen en ons mag vertellen wat je hiervan vindt. Nieuwe functionaliteiten in deze versie zijn onder andere een nieuwe user-interface (playlist-gedachte en learningobject), real-time chat met twitterintegratie en een verbeterd gebruikersprofiel.

Voor wie is deze MOOC

Deze unieke MOOC is bedoeld voor opleidingskundigen, docenten, Learning & Development- en HR-professionals die hun ideeën rondom Innoveren van Leren verder willen verdiepen en vertalen in actie. Stap in en neem de ruimte om je eigen ideeën te exploreren, te verdiepen en te delen met andere deelnemers. Deelname is geheel gratis.

download

MOOC_logo_large

 

Geplaatst in: Blogs, MOOC's
Francois Walgering

Over de Auteur:

François Walgering is mede-eigenaar van de MOOC Factory is expert op Massive Open Online Courses (MOOC’s), social learning, gamification en content curation. Tevens heeft hij zich gespecialiseerd op het creëren van Learning Landscapes en het verzamelen van (individuele) leerervaringen met Learning Record Stores (LRS’n), TinCan/xAPI. Hij is jarenlang werkzaam geweest binnen het Ministerie van Defensie als opleidingskundige en heeft gewerkt aan grote veranderprojecten rondom opleiden en ontwikkelen van medewerkers zoals het implementeren van Serious Gaming binnen verschillende opleidingscentra.

13 Reacties

  1. Maarten van den Bosch zegt:

    Hoe meld ik mij aan voor deelname aan deze MOOC?

    • Goedendag Maarten,

      Je kan jezelf aanmelden bij ‘Hier registreren’ rechts boven. Dan kom je in een invulpagina van Curatr waar je je gebruikersnaam (e-mail) en wachtwoord invult.

      Heb je al meegedaan aan de MOOC “Explore Social Learning” dan kan je jezelf heel gemakkelijk inschrijven voor deze MOOC door:
      – Op de home pagina van het leerplatform Curatr bij ‘Openbare Cursussen’ te clicken op “Klik hier om de beschikbare openbare cursussen te bekijken”
      – Vervolgens clicken op de MOOC “Innoveren van leren: op naar 2020”
      – Vervolgens clicken op “Inschrijven voor deze cursus”

      Ik hoor graag van je of het gelukt is!

  2. Petra Peeters zegt:

    Hallo Ger en Francois,

    Interessant onderwerp! Ik neem graag deel en hoop veel deelnemers uit de MOOC Exploring Social Learning te ontmoeten. Eén tip voor jullie als moderatoren: niet te veel andere ambities tijdens de MOOC-periode, mijn ervaring is dat je complete kopje onder gaat in de reacties die je oproept.

    Enjoy the ride!

    Petra Peeters

  3. Bart Minnen zegt:

    Naast bronnen verkennen en hierover samen in discussie gaan, zijn er dus geen vast ingeplande, synchrone webinar-achtige contactmomenten?

    (P.S. Houden jullie er rekening mee dat in Vlaanderen, anders dan in NL, de Herfsvakantie in de eerste week van november valt 2-8 nov. ?)

    • Ger Driesen zegt:

      Beste Bart,

      Dank voor je bericht. De synchrone webinar achtige momenten zijn (nog) niet voorzien. Een twitter chat behoort zeker tot de mogelijkheden en natuurlijk zullen we ons best doen invulling te geven aan nadere vormen van synchrone uitwisseling als daar vraag naar is. We hebben geen rekening gehouden met de Vlaamse herfst vakantie maar ik zou zeggen dat het heel goed uitkomt – dan hebben deelnemers uit Vlaanderen wellicht veel tijd om aan de MOOC te besteden.

  4. Eigenlijk is ‘Innoveren van Leren’ zo iets als ‘Estematisch Leren’, bedacht door mij op basis van Tijd (Esteem :: S-Thymia) en de Psychologie in haar volle diepte. Zie https://goo.gl/ZDE5bX en http://goo.gl/LfRMyZ

  5. anneke de jong zegt:

    Dag organisatoren. Twee vragen: zou ik er nog bij passen vanaf 2 November? En wat gaan jullie mijn baas voor deelname in rekening brengen?

    • Goedendag Anneke,

      Wat goed dat je mee wil doen!

      De MOOC is volledig gratis (ook voor jouw baas van Hogeschool Utrecht 😉 en je kan jezelf nog inschrijven. We hebben er geen maximale aantal aan gekoppeld.

      Je kan jezelf inschrijven via registreer hier, tot in de MOOC!

  6. Rhea zegt:

    Hallo,
    deze MOOC is natuurlijk allang voorbij en was vast fantastisch. Kan ik nog toegang krijgen tot het lesmateriaal? Of heeft dat geen zin? Bedankt alvast.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF