Clicky

Online leren: meer zicht op deelnemers en groep

In veel blogs en artikelen worden de voordelen van het werken in een e-learningomgeving vanuit het perspectief van deelnemers beschreven. Minder aandacht is er voor de voordelen voor docenten of het team.

Ook in de praktijk kom ik bij docenten huivering tegen, ze zijn bang dat ze door e-learningcomponenten in programma’s het zicht op de deelnemers en de groep verliezen. In mijn praktijk blijkt dat een onterechte angst te zijn. In deze blog ga ik aan de hand van een voorbeeld in op een belangrijke meerwaarde van online leren voor het ‘docententeam’; juist het met elkaar zicht houden op de hele groep en het geheel.

Statistieken zeggen veel

Wij werken in onze blended professionaliseringsprogramma ’s met webgroups. Dat heeft net als veel vergelijkbare platforms een statistiekknop. Daarmee kan je de geschiedenis zien van wie waneer ingelogd heeft, en wat die persoon toen gedaan heeft. Je kunt bekijken wat populaire items zijn etc. Handig en belangrijk maar dat vertelt nog niks over de kwaliteit van bijdrages, van de vragen die mensen bezig houden of de interactie tussen mensen. Die informatie is allemaal te vinden gewoon aan de voorkant van het systeem, daar waar de actie is.

Een voorbeeld

In het Sioo ‘In de Wind, invloedrijk handelen in veranderingsprocessen’ werken wij met een aantal leerlijnen, vakmanschap, ondernemerschap, leiderschap en persoonlijk-professionele ontwikkeling. Van die leerlijnen maken seminars, workshops, werkplaatsen, begeleide en onbegeleide bijeenkomsten in kleine groepjes, individuele afspraken en e-interactie deel uit.

Naast een groot aantal docenten die de inhoud van bijvoorbeeld seminars of workshops verzorgen, begeleiden we de groep, meestal plusminus 20 deelnemers, met een kernteam van 3 personen. Als kernteam hebben we verschillende aandachtsgebieden maar met z’n drieën houden we zicht op de integrale ontwikkeling van alle deelnemers.

Dat deden we altijd al best goed, al zeg ik het zelf. We informeerden elkaar na bijeenkomsten, legden een aantal observaties vast en spraken een keer in de zoveel tijd F-2-F af om de hele groep door te lopen en de voortgang en onze acties te bespreken.

Flipped classroom-principes

Sinds we webgroups veel meer als een interactieplatform zijn gaan inzetten, gaat dat heel anders. Door de principes van de flipped classroom is een deel van de voorbereiding en interactie rondom die voorbereiding van bijeenkomsten tussen de deelnemers, zichtbaar op webgroups. In de doorgaande leerlijnen plaatsen deelnemers regelmatig een update van hun voortgang. Wij geven direct feedback op die updates, en deelnemers reageren ook op elkaars update. Dat doen we allemaal in de ‘reageer op’-modus.

Dat betekent dat als ik webgroups ’s ochtends open, feedback van collega’s op bijdrages en interactie tussen deelnemers zie, en dat snel en makkelijk kan lezen. Ik hoef daar immers geen mappen of documenten voor te openen.

In dit blended programma zijn natuurlijk nog steeds bijeenkomsten waar ik vanuit mijn rol niet bij ben, maar doordat de interactie in het voor cq nawerk deels online gaat, maak ik er in webgroups wel deel van uit.

In verbinding met het grote geheel

Ik krijg zo dagelijks mee wat ik niet primair vanuit mijn taak in het programma in de gaten hoef te houden. Dat zelfde geldt voor mijn twee collega’s. In de praktijk blijkt nu dat we allemaal veel meer dan voorheen in verbinding staan met het grote geheel, en daardoor beter onze deeltaken kunnen uitvoeren.

De tijd die we vroeger besteedden aan het met elkaar bespreken van de groep en de deelnemers, kunnen we nu aan andere zaken besteden die het programma en de ontwikkeling van deelnemers daarin ten goede komt.

Voor mij is dit een grote meerwaarde in mijn rol als begeleider en als programmamanager. Een meerwaarde die ik in de literatuur onderbelicht vind.

Wat zijn jouw ervaringen als docent met e-learning?

Geplaatst in: Blogs, Home
Marguerithe de Man

Over de Auteur:

Marguerithe de Man werkt bij Sioo als programmamanager: een schaap met 5 poten. Zij houdt zich bezig met de inhoud van programma’s (organisatie-, verander- en interventiekunde), met het ontwerp en de realisatie ervan en met het managen van de tijdelijke werksystemen die daarbij horen. Bovenal typeert zij zich als ontwerper, blijkt ook haar dit jaar verschenen boek ‘De ontwerpfactor, werkboek design thinking voor de veranderaar’. Marguerithe heeft zich de afgelopen tijd veel bezig gehouden met de mogelijkheden van social media bij leren en veranderen en met name die ervaring zal ze hier delen.

2 Reacties

  1. han buwalda zegt:

    Marguerite,
    Mooi verhaal. Gewoon doen is het verhaal.
    Maak je niet druk dat je deelnemers of studenten of leerlingen niet ziet, je ziet hun producten en je kunt ze volgen.
    Alleen verloopt de communicatie nu via een draadje of anders via een camera en headset…..
    Prima dat je de tijd hebt genomen dit op te schrijven.
    Dank en keep up the good work!
    We hebben bij elke vorm van e-learning goed nieuws en good-practice nodig. Resultaatverantwoordelijkheid in beeld.
    En door het primaire proces te spreiden en te verlichten kun je de diepte in en daar is ruimte voor ….!!!!
    Ik kijk uit naar je volgende bijdrage

  2. marguerithe zegt:

    Hallo Han, ja het mooie van aan de slag gaan is dat je altijd onbedoelde bijvangst hebt. Die kon je ook niet kennen, want anders was het geen experiment meer!
    En dank voor je support voor het bloggen.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF