Clicky

Door december 17, 2013 0 Reacties Lees meer →

Online Nederlands leren: de 3 meest gewaardeerde elementen

Het einde van het semester nadert, en weer eens komen de studenten mij vertellen hoe belangrijk het sociale aspect van leren is. Ze hebben net bij Het Perspectief in Gent een online beginnerscursus ‘Nederlands voor anderstaligen’ van 120 uur gevolgd: InterNed1.
Hun top 3 van belangrijkste elementen in een afstandscursus blijkt overeen te komen met de top 3 van de studenten van de voorbije semesters:

  1. goed cursusmateriaal
  2. goede begeleiding
  3. sociale interactie met de medestudenten

Cursusmateriaal

Als ik doorvraag naar wat zij verstaan onder goed cursusmateriaal, krijg ik heel diverse antwoorden. De interface moet makkelijk zijn, zodat ze niet verdwalen – zeker voor deze studenten die nog geen voorkennis van de taal hebben. Ook de opbouw van het lesmateriaal vonden zij heel belangrijk: van receptieve naar productieve vaardigheden, stap voor stap een trapje hoger, zoals in de taxonomie van Bloom.

Bloom gaat uit van de stelling dat je dingen op verschillende niveaus kan begrijpen. Hoewel de taxonomie in 1956 is gepubliceerd, biedt ze nog steeds een goed houvast voor het ontwikkelen van cursusmateriaal. In de herziene versie zijn er aanpassingen gedaan die beter passen bij het huidige leerklimaat: communicatie en samenwerking krijgen een belangrijker aandeel.
De Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) heeft een checklist van de taxonomie van Bloom gemaakt die je kan hanteren bij het ontwerpen van een cursus.

Tenslotte gaven de studenten ook aan dat ze de subtiele humor in de cursus erg motiverend vonden. De lessen zijn opgebouwd als een soapserie, met vaste personages, die soms in grappige situaties terechtkomen. Dit was voor de meeste cursisten een meerwaarde; ze keken uit naar wat er in de volgende les zou gebeuren.

Begeleiding

Voor het oefenen van de spreekvaardigheid zijn er opdrachten ingebouwd die cursisten onderling moeten doen. Daarnaast is er wekelijks een individuele Skype-sessie (student en leerkracht). Tijdens dit moment kunnen de cursisten al hun vragen stellen, en wordt er vooral ook geoefend op mondelinge vaardigheden. De cursisten geven elk semester unaniem aan dat dit een belangrijk element van de cursus is, omdat er op die manier zeer kort op de bal gespeeld wordt en de drempel om een nieuwe taal te spreken, erg verlaagt. Bovendien blijkt het de belangrijkste factor te zijn om door te gaan met de cursus. Wekelijkse feedback en steun van steeds dezelfde coach, geven de cursisten het gevoel dat ze er niet alleen voor staan.

Sociale interactie

Voor schriftelijke en mondelinge vaardigheden moeten de cursisten vaak samenwerken: elkaar uitnodigen via mail, afspreken en een wegbeschrijving geven, om maar enkele voorbeelden te geven. De cursisten vonden deze componenten met sociale interactie en de persoonlijke inbreng die het met zich meebrengt, bijzonder verrijkend. Het is een publiek dat omwille van werksituatie, woonplaats of combinatie gezin-studie niet naar school kan komen of gewoon verkiest om online te leren, maar dat betekent niet dat zij met rust gelaten willen worden, integendeel. Voor hen kan het niet sociaal genoeg zijn. En precies die behoefte aan personalisatie, actief leren en sociale interactie is typerend voor de generatie ‘millennials’.

Geplaatst in: Blogs, Home
Liesbeth de Paepe

Over de Auteur:

Liesbeth de Paepe doet momenteel haar PHD in educational sciences aan de universiteit van Brussel in België. Naast haar onderzoek is zij veel bezig met distance learning. Liesbeth heeft een volledige online afstandscursus ontwikkeld voor Nederlands aan absolute beginners. Daarnaast heeft ze 12 jaar les gegeven aan anderstaligen op de klassieke klassikale manier.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF