Clicky

Persoonlijk leren: what’s in it for me?

De vraag ‘Wat zorgt voor het dagelijks of wekelijks terugkeren van een cursist naar een e-learning of digitale leeromgeving?’, houd me al geruime tijd bezig. Met interesse las ik het blogartikel Hoe krijg je social learners in beweging? van collega-auteur Anne Hootsen. Ze noemt intrinsieke motivatie als eerste factor. Zou de sleutel tot een succesvolle e-learning liggen in de persoonlijke drijfveer?

Bij f-2-f en blended leren kunnen factoren als groepsdruk om te participeren en fatsoen om present te zijn, een rol spelen. Bij digitaal leren moeten deelnemers op een andere manier gestimuleerd worden. En antwoord krijgen op de vraag ‘what’s in it for me?’ is misschien wel de meest belangrijke stimulans.

Kortgeleden kwam ik via een omweg uit een onderzoek met dit resultaat. De deelnemer heeft een directe en continue stimulans nodig om online te leren. Het lijkt een open deur, maar het is zo essentieel dat ik blij ben dat we niet zijn verdwaald in ons business-developmentonderzoek.

Online trainen van personeel

In november 2013 spraken we ca. 40 HR-managers voor een onderzoek naar online trainen en opleiden van medewerkers binnen het bedrijf. In onze interviews gaven gesprekspartners aan dat:

  • participatie en motiveren van werknemers cruciaal zijn
  • interactie met de coach c.q. trainer gewenst is. Bijv. skypen, Google hangout, bellen en mailen
  • kennis en lesmateriaal op maat voor de deelnemer en taakspecifiek moet zijn
  • doorgeven van kennis aan collega’s beter geborgd kan worden
  • iedereen zijn eigen leeromgeving wil hebben. Afgestemd op zijn persoonlijke wensen en ontwikkelpad
  • blijvend enthousiasme van deelnemers noodzakelijk is. Competitie-elementen, beloning en loyalty punten of het halen van een certificaat kunnen daarin helpen
  • delen van de eigen kennis en groei prettig is. De eigen voortgang en ontwikkelpad kunnen naslaan

Tot slot werd de connectie met de offline wereld vaak genoemd. Bijv. een klassikale opvolging of een evenement organiseren.

De BV ik of Connected leren?

Veel startups en ondernemingen spelen in op een of meer deze wensen. Startup Gibbon stelt bezoekers in staat aan te geven hoeveel minuten ze over hebben om te leren. Bijv. 20 minuten per week. De leeslijst van curatoren wordt daarop afgestemd. Google Helpouts en Popexpert en de Nederlandse 24sessions zijn commerciele hangouts met een expert. Je kunt een skype sessie boeken bij een trainer of coach tegen betaling. En op Achieved kun je een persoonlijk ontwikkelpad aanmaken, delen en je voortgang volgen.

Geloof jij dat alleen de intrinsieke motivatie van het individu het succes van een e-learning bepaalt? Waarbij alles draait om de BV ik? Denk je dat de eigen wil tot persoonlijke ontwikkeling en groei de doorslag geven in deelname? Of spelen andere factoren een rol bij social learning?

Zou het sociale aspect in digitaal leren zorgen voor het dagelijks of wekelijks terugkeren naar de leeromgeving? Het kunnen delen van ervaringen, vaardigheden en kennis. Feedback ontvangen van collegadeelnemers.

De huidige technologie en sociale netwerken stellen consumenten in staat verschillende onderwerpen van interesse te volgen en nieuwe ervaringen op te doen op ieder moment van de dag. Waarin je zelf bijdraagt, deelt en waarin transparant wordt wie de autoriteit is of wat de bron is.  Juist deze aspecten zijn belangrijk bij sociaal leren. Actieve toepassing en experimenten, creatie en beloond worden in een leer community. Dat houdt de cursist betrokken. Meer lezen? Een infographic tref je hier aan: The Beginner’s Visual Guide To Connected Learning (8 februari 2014).

Veel bedrijven in ELO’s, LMS en e-learningontwikkeling kunnen leren van Facebook. Marc Zuckerberg begreep al in 2004 dat eigen profilering, sociaal netwerken, creatie en delen bijdragen tot succes en terugkerend bezoek.

Geplaatst in: Blogs, Home
Marie-Louise Kok

Over de Auteur:

Marie-Louise Kok is bedenker en oprichter van de prille startup Ucourse, van mediabedrijf Sanoma. Ucourse.nl is een online marktplaats voor trainers en biedt E-learnings en videocursussen over tal van onderwerpen. Daarvoor werkte ze bij Libelle Academy, een brand extention van Libelle. Ze ontwikkelde samen met auteurs en redactie E-learnings en online workshops over zaken die vrouwen bezighouden. Sinds 2012 doet ze onderzoek naar diverse LMS-en, E-learning tools, online consumenten- en trainergedrag. Note: foto door Anja van Wijgerden.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF