Clicky

Hoe reflecteer je je medestudenten online op subtiele wijze?

Digitale media veranderen de manier waarop lerenden zich ontwikkelen. Reflectie is een belangrijke activiteit voor professionals en zeker voor mij als opleidingskundige. Het zorgt ervoor dat ik mijn eigen handelen voortdurend evalueer om er zeker van te zijn dat mijn klanten hun doelen kunnen bereiken.

Ik heb onlangs een cursus over curriculumontwikkeling, innovatie en implementatie gevolgd. Ik dit traject was ik verplicht mijn eigen opvattingen over opleidingskundige veranderingen te onderzoeken. Zo heb ik geleerd hoe ik doelen kan formuleren en mijn werkwijze nog meer kan richten op de behoeften van mijn klanten.

Als opleidingskundige is het belangrijk om langetermijndoelen voor jezelf voor ogen te houden. Deze doelen zorgen ervoor dat je op zoek gaat naar manieren, tools en middelen om deze doelen te bereiken. Eén langetermijndoel dat ik mezelf heb gesteld is om deelnemers in de blended leertrajecten die ik begeleid, aan te moedigen te reflecteren en hun reflecties te delen met elkaar en met collega’s.

Waarom ik het delen van reflecties belangrijk vind?

Het ligt aan de basis van één van mijn andere langetermijndoelen: professionele ontwikkeling. Reflecteren doe je in dit kader in een sociale context. Ik weet uit ervaring hoe spannend het delen van reflecties kan zijn. Het is altijd één van mijn meest gevreesde studieactiviteiten geweest. Als de docent of trainer mijn reflecties leest, voel ik me redelijk veilig.

Maar als je jouw reflectie online publiceert, zoals in de cursus Curriculumontwikkeling innovatie en implementatie, ben je je er altijd van bewust dat je verschillende lezers hebt. Ik ben dan meer geneigd mijn gedachten helderder op te schrijven. Voor het geven van feedback heb ik intussen ook een eigen professionele etiquette ontwikkeld. Een belangrijke regel die ik hanteer, is dat je een auteur niet ‘voor schut’ mag zetten en dat je in jouw feedback netjes aangeeft wat je goed vindt en op welke manier de auteur andere delen kan verbeteren. En correcties schrijf je altijd zo op alsof de auteur dat ook zo zou hebben bedoeld.

Tot 10 tellen

Helaas deelde niet elke deelnemer deze opvatting. Ik moest in eerste instantie meerdere malen tot tien tellen bij mijn eerste peer review. Achteraf ben ik blij dat de reviews in de cursus anoniem waren. En dat je in jouw evaluatie van de review kon aangeven of de feedback nuttig was en waarom wel of niet. Wie weet wat ik anders met sommige van mijn reviewers had gedaan als ik ze een week later was tegengekomen in de collegezaal…

Wat ik heb geleerd?

De enige manier om op deze manier te leren reflecteren is door het gewoon te doen. Online delen van reflecties verloopt net als het voeren van een gesprek. Net zoals je een gesprek niet met jezelf kunt voeren, heb je feedback van anderen nodig om je te kunnen ontwikkelen. Als je feedback ontvangt is het dus belangrijk dat je aan de feedbackgever aangeeft of zijn feedback nuttig is en waarom wel of niet. Zo houd je het gesprek op gang en halen beide partijen hun voordeel uit de reflectie.

Om een dergelijk reflectieproces online te ondersteunen, heb je een goed werkend systeem nodig. De meeste online leeromgevingen bieden de mogelijkheid bestanden te delen en te discussiëren. In de cursus die ik heb gevolgd, werd SWoRD Peer Assessment van Panther Learning gebruikt. In SWoRD kun je een document uploaden en het systeem wijst het anoniem toe aan 3 tot 6 andere deelnemers. Ik kan me voorstellen dat er meer systemen zijn, dus ik zal geen voorkeur uitspreken voor een systeem.

Een ander belangrijk leerpunt: Ik ga er als begeleider vaak van uit dat ik een online leeromgeving moet gebruiken om het leren van deelnemers te faciliteren. Wat ik in deze cursus heb geleerd, is dat je als deelnemer een leeromgeving kunt gebruiken om je eigen leren te faciliteren. Hoe? Door er actiever gebruik van te maken. Het kan je helpen op koers te blijven.

Tips voor online delen van reflecties

  • Maak aan deelnemers duidelijk wat het nut is van peer review en wat er van hen wordt verwacht.
  • Laat als het mogelijk is deelnemers elkaars reflecties anoniem delen voor meer objectieve feedback.
  • Geef als begeleider feedback op de manier waarop deelnemers elkaar feedback geven. Gebruik hierbij voorbeelden van feedback en bediscussieer welke feedback nuttig is en waarom.

Voorbeeld slechte feedback: Je gebruikt wel heel veel clichés om jouw gevoel weer te geven. Je komt daardoor over als een dramatische puber. Je had beter wat meer originele woorden kunnen gebruiken. Maar je hebt wel een rijke fantasie, ik kan me daardoor goed voorstellen wat je bedoelt.

Voorbeeld nuttige feedback, bevat bijvoorbeeld specifieke suggesties: De woorden die zijn gebruikt om  jouw gevoel weer te geven, schetsen een kleurrijk beeld. Soms klinken ze wel een beetje cliché.  Een andere manier om jouw gevoel sterker te omschrijven, is door woorden te gebruiken als…

En, wil jij in de toekomst jouw reflecties met ons delen?

Geplaatst in: Blogs, Home
Anne Hoosten

Over de Auteur:

Als HRD adviseur ondersteunt Anne Hootsen organisaties bij het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van opleidingen en online leeromgevingen. Dit doe zij het liefst samen met de medewerkers in de organisatie, ervan overtuigd op die manier draagvlak te creëren voor de verandering die je op gang wilt brengen. Want zonder draagvlak geen verandering. Op dit moment volgt Anne de Master Educational Science and Technology aan de Universiteit van Twente.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF