Clicky

Waar marketing en educatie samensmelten

Tegenwoordig heb je overal een profiel en worden webadvertenties getoond op basis van je zoekacties. Je eigen naam op een product (Nutella, Mars, Coca-Cola) tegenkomen vinden we ook al heel gewoon. Online zien we dat je profiel gegevens gebruikt worden om je persoonlijk aan te spreken, zoals in het voorbeeld Jack opzoek is naar wandelschoenen. De marketing term die bij deze persoonlijke benadering hoort is ‘behavioral targeting’. Met deze methode wordt gedrag vastgelegd en op basis van het gecreëerde profiel content aangeboden die aansluit bij de gebruiker. Iets wat we in educatie kennen als ‘adaptief onderwijs’.

WandelschoenenVaak komen nieuwe technieken, boeiende filmpjes en interactieve websites uit de koker van marketing. Steeds vaker zien we dat deze mooie belevingen ook worden toegepast in educatie.

Zeker voor de leerdoelstelling om mensen bewust te maken of te informeren. In de marketingtrends voor dit jaar (bron: marketingfacts.nl) zijn er drie interessante trends die net zo waar zijn voor educatie: integratie online en offline, storytelling en video.

Online en Offline

In educatie noemen we de integratie van online en offline al jaren blended leren. Een voorbeeld van integratie in marketing is augmented reality toepassing van layar. Dit zijn (on)zichtbare codes op pagina’s die gescand kunnen worden met de smartphone/tablet waardoor extra (digitale) content getoond wordt. De Linda was het eerste magazine in Nederland die deze techniek toepaste en ook de Ikea gids heeft een mooie layar app.

In educatie zien we dat blended leren steeds belangrijker wordt, mede door het groeiend gebruik van smartphones en tablets (bron: Blended Learning—Current Use, Challenges and Best Practices 2013). In de blended leeroplossingen wordt het beste van zowel persoonlijke interactie als digitale communicatie en informatie gebundeld. We zien dat de standaard uitvoering van leerproducten en leerbelevingen al vaak blended is. Denk aan eBooks en tabletgebruik in de klas en het extra oefenen op de website van de uitgeverij.

Een mooi voorbeeld op het grensvlak van marketing en educatie komt van Coca-Cola. In India en Pakistan heeft zij drankautomaten geplaatst met beeld en touch verbinding. Hierdoor zien de mensen uit de conflicterende buurlanden elkaar en kunnen ze door het aanraken ‘contact maken’. Natuurlijk is dit hele mooie PR voor Coca-Cola, maar de maatschappelijke doelstelling om de beeldvorming te verbeteren nog veel mooier. De leerdoelstelling is het openstellen voor andere culturen en vooroordelen wegnemen.

Storytelling

Iets wat we al jaren doen in educatie is storytelling. Onder de naam ‘case studies’ worden praktijkvoorbeelden gegeven en wordt de kennis en informatie aan de student aangeboden. Het leren is pas succesvol als studenten het kunnen relateren aan en toepassen in hun eigen praktijk. In marketing krijgt storytelling recentelijk meer aandacht. Doordat contentmarketing (het maken en creëren van nieuwsberichten, video’s, white papers, infographics, case studies, foto’s, etc.) en social media steeds prominenter zijn geworden, moet het verhaal van het bedrijf verteld worden en niet de feiten.

Stoytelling

Een krachtige uitwerking van storytelling is te zien op de interactieve website The iceman. Deze site vertelt het verhaal van Wim Hof die op mentale kracht zijn autonome zenuwstelsel kan beïnvloeden en zijn zoektocht naar medisch bewijs hiervoor. De website is een combinatie van diverse media: video, tekst, foto’s, geluid en interactie.

De site vertelt bijna chronologisch het interessante verhaal van Wim en brengt de informatie op aantrekkelijke manier in beeld. De informatie is opgeknipt in kleine stukjes (bite-sized) en met mooie foto’s en korte filmpjes ondersteund. Met de interactieve website leren we veel over ons zenuwstelsel, de menselijke zoektocht naar medisch bewijs en leren we Wim Hof een beetje beter kennen.

Video

Video staat al jaren in vele lijstjes. Het aantal upload en views op YouTube is niet bij te houden en ook andere video sites, zoals Vimeo, worden populair. De redenen voor de populariteit zijn voor de hand liggend. Zowel de consument als student wordt graag vermaakt met beeld en geluid. Ook hier zijn de smartphones en tablets van invloed. Videocontent levert op alle apparaten een goede ervaring.

Daarnaast wordt het produceren steeds goedkoper en makkelijker om te bewerken. In de educatie wordt video op verschillende manieren ingezet: opgenomen colleges, instructies, animaties, soaps/scenario’s, etc.

De interactieve website Alzheimer Experience gebruikt video op een interactieve manier en laat zien hoe effectief edutainment (content bedoelt voor educatie en entertainment) kan zijn. Door op de personen te klikken kan je alzheimer vanuit verschillende perspectieven bekijken en beleven.

Alzheimer experience

Daarnaast is er per scene aanvullende informatie die verdieping geeft over alzheimer. De site maakt gebruikt van storytelling en video en is daarmee een krachtig instrument om kennis te delen over alzheimer en er meer begrip voor te krijgen.

De beleving

Wat alle bovenstaande voorbeelden gemeen hebben is dat het lekker werkt. Het ziet er aantrekkelijk uit, het is intuïtief, je hebt een bepaalde maat van controle en is uitnodigend. De voorbeelden hebben daarmee een goede (leer)beleving gecreëerd. Een goede beleving zorgt voor aandacht. Aandacht is zowel nodig om iemand te verleiden tot kopen als voor het opnemen van (nieuwe) kennis en daarmee te leren. Zo blijkt wel dat marketing de educatie goed kunnen samenwerken.

Ik laat me graag inspireren door marketingcampagnes en onderzoek hoe we marketingtechnieken kunnen toepassen in leerconcepten. Reclames worden ook een stuk leuker als je je afvraagt hoe de campagne, methode of technologie in een leervraagstuk toegepast kan worden.

Weet jij voorbeelden waar marketing en educatie op een interactieve manier met elkaar verweven zijn?

Geplaatst in: Blogs, Home
Ellen Schuurink

Over de Auteur:

Ellen Schuurink is reisleider in de digitale wereld. Als onafhankelijke consultant maakt zij organisaties wegwijs in de mooie wereld van nieuwe media. Als cognitief psycholoog bevat zij de theoretische kennis van het leren en met haar creatieve geest en gevoel voor technologie kan zij innovatieve leeroplossingen conceptualiseren, ontwikkelen en in de organisatie implementeren. Ze is gespecialiseerd in e-learning, e-health, e-dossier en online communicatie en informatie verstrekking. Haar kracht ligt in de leeroplossingen voor niet-alledaagse doelgroepen en vindt haar inspiratie vaak buiten de educatie wereld. Ze verbindt en onderhoudt haar expertise als Learning Innovation Manager bij een internationale uitgeverij van blended leeroplossingen. Ze is daar verantwoordelijk voor ontwikkelen van vernieuwde leerconcepten. Momenteel houdt ze zich bezig met LCMS implementatie, ontwikkeling van eBooks, serious gaming, video based learning en mobile learing.

1 Reactie

  1. François Walgering François Walgering zegt:

    Leuk stuk Ellen!

    Ik zou dit stuk nog een stukje breder willen trekken: waar marketing en educatie samensmelten op het gebied van belangen.

    Ik zie namelijk een trend op komen in de markt dat afdelingen marketing, communicatie steeds meer samen gaan werken met L&D of HRD in integrale projecten. Om de simpele reden dat ze steeds meer met een zelfde instrument en/of interventie meerdere belangen kunnen behartigen.

    Een concreet voorbeeld zijn de opkomende MOOCs, zowel binnen het onderwijs als het bedrijfsleven.

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF