Clicky

Door juli 18, 2013 0 Reacties Lees meer →

Wat is Social Learning?

Social learning is nog een relatief onbekend begrip in Nederland. Ook praktische toepassingen kom je nog niet veel tegen. Als synoniem voor social learning wordt ook wel leren2.0 gebruikt.

Definitie

Maar wat is dat dan, social learning? Als men tegenwoordig praat over social learning bedoelt men over het algemeen het combineren van ‘formele’ opleidingen / cursussen met ‘informeel’ kennis delen en creëren. Het informeel kennis delen wordt meestal ondersteund met sociale internet tools. Denk daarbij aan forum discussies, chat, bloggen, wiki’s, gedeelde video’s etc. Deze web2.0 tools maken het mogelijk om op een laagdrempelige manier kennis te consumeren en te delen.

Waarom social learning

De groeiende aandacht van bedrijven voor social learning komt door een aantal zaken:

  • Verscheidene onderzoeken laten zien dat mensen 80% van alle kennis opdoen via informeel leren.  Onder informeel leren valt het even sparren met uw collega, meekijken met een kennis, zoeken via google, het lezen van uw vaktijdschrift etc. Dus eigenlijk alles wat u en uw medewerkers doen om uw kennis over bepaalde onderwerpen te vergroten. De vraag is dan wel: hoe zorg ik er als bedrijf voor dat ik dit informele leren zo goed mogelijk ondersteun en stimuleer.
  • De opkomst van het sociale web2.0 dat er voor gezorgd heeft dat kennis steeds makkelijker te consumeren is en dat kennis delen / creëren voor iedereen toegankelijk is.
  • Een globaliserende wereld economie en snelle technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat mensen en bedrijven continue moeten werken aan het up to date houden van hun kennis.
  • Traditioneel opleiden is relatief duur en kost veel tijd.
  • Meer en meer bewustzijn dat leren per definitie een sociale bezigheid is. Studies tonen aan dat in groepsverband kennis opdoen, creëren en ontdekken vele male effectiever is dan het alleen overbrengen van kennis.

Enkele voorbeelden

De volgende praktische voorbeelden laten zien hoe social learning in de praktijk kan worden toegepast.

Live Mocha

Live Mocha is een Amerikaans bedrijf dat taaltrainingen aanbiedt. Wat deze dienst social maakt is dat gebruikers automatisch lid worden van een online community waar ze gestimuleerd worden anderen te helpen. Je kunt als gebruiker bijvoorbeeld zelf taaltesten aanmaken en die met de rest van de community delen. Ook kan bestaande trainingen verrijken. Ook na je training blijf je lid van de community en kan je dus altijd terugvallen op de daar aanwezige kennis.

icttrainingen.nl

Icttrainingen.nl is een opleidings- en kennisdelingsplatform voor de ICT professional. Via dit platform kunnen ICT’ers relevante e-learning opleidingen volgen en deelnemen aan een online kennis community. Binnen deze kenniscommunity wordt kennis gedeeld via forum discussies, bloggen, video’s en expert artikelen. Heb je eenmaal een training gevolgd dan blijf je zo lang als je wilt lid van de community. Je kunt, als je bijvoorbeeld in de praktijk tegen een probleem aanloopt, altijd terugvallen op de community.

De essentie van social learning

Achter social learning zit de overtuiging dat kennis delen je uiteindelijk verder brengt. Als je bereid bent jouw kennis te delen binnen een groep van branchegenoten dan wordt je hier uiteindelijk zelf ook beter van. Je krijgt er immers relevante kennis voor terug. En omdat je als groep nou eenmaal meer weet dan een individu is de kwaliteit van de kennis naar alle waarschijnlijkheid nog hoger ook.

Geplaatst in: Blogs, Home

Over de Auteur:

Plaats een reactie

Please insert the signs in the image:

AANMELDEN NIEUWSBRIEF